PROGRAMA

MINTEGIAK

1. KRITIKA, TESTUA, HITZA, IDAZKETA, KONTAKIZUNA
MIKEL ONANDIA, IVÁN DE LA NUEZ

Sorkuntza artistikoa eta idazketa modu estuan lotuta egon dira modernitatearen hastapenetatik. Historiografia akademikotik hasi eta artista garaikideen testu-sorkuntzetaraino, manifestuak, testu teorikoak eta arte-kritika barne, artelan osoa. Mintegi honek harreman horiei heltzen die, alde batetik, artearen historiaren postulatuetatik, arte moderno eta garaikidearen iturri nagusien errepaso orokor baten bidez, eta, bestetik, artegintzari buruzko/noiztik/haietatik egindako testuen sorkuntzatik bertatik. Ildo horretan, saio teorikoak eta testuak sortzeko praktikak uztartuko dira.

2 - IRUDIKETA HIBRIDOAK, BESTE EUSKARRI ETA ERAGIN-TRUKE BATZUK. LEKUALDATZEKO ESTRATEGIAK PRAKTIKA ARTISTIKO GARAIKIDEETAN / GARAIKIDEETATIK ( GARAIKIDEETARAKO)
EDURNE GONZÁLEZ, ROSA CASADO

Artearen modu, formatu eta euskarri tradizionalei lotutako konbentzionalismo batzuk desprogramatzeko denbora-espazio teoriko-praktiko gisa proposatzen da. Hainbat lan-prozesu bateratu eta aztertzetik abiatuta, batera sakonduko dugu orainarekin egin beharreko lana birpentsatzeko aukera ematen duten zirrikitu ez-arauemaileetan, proposamen bakoitzak eskatzen duen berezitasunaren berri emango duten ikuspegiak aztertzeko, lan-prozesu bakoitzerako tresna espezifikoak garatzera bideratuta. Ekintza bakoitza erakunde artistikoa esfera publikora hedatzeko gai den potentzia kritikotzat jotzeko helburuarekin.

3 -ELKARREKIN EGOTEKO ARTEA: ELKARTZEA ETA PUBLIKOA IZATEA GAUR (ONLINE)
APITROPIK, FRAN QUIROGA

Praktikaren eta kontzeptualizazioaren arteko dantza, bestea behatzeko eta aktibatzeko ideiari buruzkoa. Konpromiso ezaguna baina beti berria, alderdiek hartutako erantzukizun desberdinetatik eraikitzen dena eta espazio komun batean elkarrekin denbora igarotzea helburu duena. Zer da elkarrekin egoteko artea? Nola eraikitzen da denbora hori elkarrekin? Nola garatu eta zaindu? Zeintzuk dira hura elikatzen duten tresnak?

4 - COPY THIS MUSEUM!!! APROPIAZIOA ETA BIRNAHASKETA COPYRIGHTAREN AROAN
NATXO RODRIGUEZ, FITO RODRIGUEZ

Arte garaikidearen sistemaren oinarri nagusietako batzuetara kritikoki hurbiltzea, hala nola autoretza (k), originalaren estatusa obretan, ondarearen kudeaketa pribatiboa (merkatua?).

5 - KURADORETZAKO PRAKTIKA ETA PENTSAMENDU GARAIKIDEAK
BEA ESPEJO, BULEGOA Z/B

Arte garaikidea etengabeko aldaketa dela abiapuntu hartuta, logikoa da pentsatzea erakusketa etengabe birformulatu behar dela eta komisariotza etengabe berrasmatu behar dela. Erakusketa ez da diskurtso itxia, aukera ugari sortzeko plataforma baizik. Erakusketa bat antolatzea erraza da. Komisariatzea beste istorio bat da. Mintegia horretan guztian pentsatzeko gonbita izango da, diskurtsoan eta ideien alorrean oinarrituta. Hemen garrantzitsuena artearen denboran gelditzea eta bere erritmo berezia ulertzea izango da, teoria eta praktikaren arteko gurutzaketa kolektiboki pentsatzea. Dantza horretan, egiteko, pentsatzeko eta ikertzeko hainbat modu aztertuko dira; ezagutzaren arteko hierarkia zaharrak aztertuko dira eta eremu akademikoaren mugak zalantzan jarriko dira.

6 - KUDEAKETA KRITIKOA / ARTS MANAGEMENT
FERNANDO PÉREZ, ARANTZA LAUZIRIKA, CARLES ANGEL SAURÍ

Kudeaketa gai serioegia da kudeatzaileen eskuetan bakarrik uzteko. Egiten ez dena baino kudeaketa okerragoa dago: ezagutzarik gabe egitea. Esaldi sinple horiek arazo konplexuagoak dituzte, eta horiek xehatzen joango gara ikasgai honetan; izan ere, artearen eta kulturaren beste esparru batzuetan bezala, kudeaketa -eta autogestioa- ezinbesteko kapitulu bihurtu da sortzaile disimoenen bizitzan.
7 - WORKSHOP / EZTANDA - HASIERA
IDOIA ZABALETA
Laborategi hau bereziki zuzenduta dago sorkuntza-prozesuaren hasierako faseak partekatzeko interesa duten sortzaileei. Modu kolektiboan egingo dugu lan tresna batzuekin, eta horiek lagunduko digute zerbait lantzen hasteko desira pizten duten kezkak itzultzeko eta ernatzeko keinu, hasteko keinu bihurtzeko. Aldi berean, irakurtzeko moduak entrenatuko ditugu, keinu horiek sorrarazi zituen desira edo kezkaz —honantzago edo harantzago— zer proposatzen ari diren jakiteko. Espekulaziotik ekintzara. Enuntziaziotik keinua aktibatzera. Keinutik irakurketara. Irakurketatik ber-enuntziatziora. Ber-enuntziatziotik aukerak lehertzera. Leherketatik uko egitera. Uko egiteko keinutik keinua berriz egitera.

8 - IRAGANKORRAREN ARTXIBOAK
ISABEL DE NAVERÁN, USOA FULLAONDO

Mintegiak "fitxategi" kontzeptuan jartzen du arreta, azken hamarkadetan artxiboko praktikek artearen eta bere historiaren arteko konfrontazioa nola eragin duten hausnartzeko. Irudien estatusari buruzko hausnarketa batetik abiatuta, hurbilketa teoriko-praktiko bat proposatzen du, irudien, keinuen, historiaren eta memoriaren arteko harremanei buruz kritikoki lantzeko. "Fitxategi" kontzeptuaren ondoan, "Iragankor" kontzeptua dago, zeinak, itxuraz kontrajartzen den arren, aukera ematen baitu, berriro ere, biltegiratzeko, sailkatzeko eta menderatzeko praktikak pentsatzeko. Artxiboaren eta iragankortasunaren inguruko ideiei helduz, Historia handia eta historia txikiak elkarrizketan sartzen dira, eta zalantzan jartzen dute dokumentagarriarekin, irudika daitekeenarekin eta bizigarriarekin dugun harremana.
ZEHARKAKO LERROAK

ZEHARKAKO 1. LERROA // RED
MARÍA MUR-CONSONNI, GORKA RODRÍGUEZ-URBANBAT, IDOIA ZABALETA, OSCAR GÓMEZ MATA, LAURA VALLÉS, LOREA ALFARO, BEGO VICARIO, ENRIKE HURTADO, IXIAR ROZAS.

Honako gai hauek jorratuko dira, besteak beste: argitalpen-lana kultura-ekoizpenean, hirigintza parte-hartzailea, komisarioaren/kuradorearen lana, praktika eszenikoa, praktika kuratorialaren eta argitalpenaren arteko lotura, objektuak eskulturarako gai gisa aztertzea, eta sorkuntza esperimentalen finantziazioa, ekoizpena eta banaketa.

ZEHARKAKO 2. LERROA // LABORATEGIA
MARÍA PTQK, IKER FIDALGO

Gero eta gehiagotan gertatzen da praktika artistiko eta kultural garaikidea ezin dela bereizi tresna diskurtsiboen esparrutik. Hala artearen arloan ibilbide profesionala garatzeko, nola kuradoretza-lanak edo proiektuen koordinazio-lanak egiteko, idatzizko eta ahozko adierazpen-maila handia behar da, bai eta argudiatzeko trebetasunak eta gogoeta kritikoa, ikerketa eta etengabeko ikaskuntza lantzeko gaitasuna ere.

Zeharkako ildo honetan, premia horiei heldu nahi zaie mota desberdinetako metodologiak bateratuz. Helburua da idazketarako eta ahozko adierazpenerako teknika zehatzak eskuratzea eta, orobat, gaitasunak garatzea pentsamendu sortzailerako, kontzeptualizaziorako, pertsonen arteko konfiantzarako eta entzute aktiborako.

ZEHARKAKO 3. LERROA // PROFESIONALIZAZIOA
RAKEL ESPARZA, AITZIBER ATORRASAGASTI, AIMAR ARRIOLA, CRISTINA BOLLADA, ALASNE MARTÍN, ITZIAR IJALBA, BÁRBARA EPALZA, JOL GISASOLA, MARINA URRUTIKOETXEA, JORGE LANDA, SONIA DEL VAL, SONIA MARCOS.

Azkuna Zentroa – Alhondiga Bilbaoren kasu praktikoak ezagutzeko eta jorratzeko gunea. Bertan, sakon aztertuko da proiektu kulturalak edo artistikoak garatzeko beharrezkoa den lurpeko lana, hain agerikoa ez dena. Alderdi hauek jorratuko dira:

  • Erregistroa, garraioa eta aseguruak: arloko profesionalen bidez ezagutu ahal izango ditugu.
  • Komunikazioa eta marketina: kultura-sektore eta -industriak, kultura-produktuak, banaketa-bideak, marketina eta kulturako publikoak aztertuko dira. Auzi legalak eta finantziazioa, kulturaren arloko esparru legal eta juridikoen ezagutzan eta horien kudeaketan eta administrazioan barneratzeko.
  • Publikoak, hezkuntza eta bitartekaritza, Azkuna Zentroa – Alhóndiga Bilbaoren bitartekaritza- eta hezkuntza-jarduera aztertuz, publikoen ezaugarri desberdinak kontuan hartuta.
  • Ikerketa eta komisariotza, ikasleei orientazioa emateko kuradoretza-proiektuen eta kultura-ikerketako proiektuen diseinuari eta garapenari buruz.
  • Programazioa eta edukiak, gizarte eta kultura garaikideko zentro batean (Azkuna Zentroa – Alhóndiga Bilbaon) kultura-programazioa abian jartzeko faseak eta tresnak ezagutarazteko.
  • Baliabide praktikoak: egungo bekak, sariak, justifikazioak, egonaldiak…, sorkuntzaren arloko artearen sustapenekoak.
  • Artxiboak, liburutegiak, argitalpenak, dokumentuen eta artxiboen kudeaketa lantzeko, historikoetatik hasi eta digitaletara, ezagutza sakona eskaintzeko. Horrek barne hartzen du dokumentuen bizi-ziklo osoa, erakundeetan diseinatzen eta ekoizten denetik kontserbazio iraunkorrera arte.

LÍNEA TRANSVERSAL 4 / AUZOLANA
IÑAKI IMAZ, ARANTXA PEREDA, JUAN PABLO ORDÚÑEZ/MAWATRES, ANDREA ESTANKONA

Auzolana kultura-kudeaketaren hiru ildo paralelo eta osagarri jorratzeko gunea da: Ikertzeko metodologia, Kontrastea (tutoretza/mentoringa) eta Kasu-azterketak.

  • Ikertzeko metodologia (Arantxa Pereda): Lan akademiko bat garatzeko ikerketa zientifikoaren printzipio teoriko eta metodologikoen aplikaziotik abiatuta, ikasleei orientabidea ematen zaie lan-plan batekin eta haren faseekin hasteko, informazioa bilatzeko iturriak eta baliabideak jakiteko, eta idazketa lantzeko, aipamen eta bibliografiako arau eta estiloetan sakonduz.
  • Kontrastea (Iñaki Imaz): Praktikan, zereginari berari dagokionean eta metodologietan oinarrituta, ikasleei laguntzen zaie dinamika disruptiboak ezartzeko, horiek kontrasterako baliagarriak izan daitezen, eta aukera eman dezaten lan-prozesuetan aurrera egiteko eta ustekabeko norabideetatik jotzeko abian jarri aurretik.
  • Kasu-azterketak (Juan Pablo Ordúñez / Mawatres, Andrea Estankona): Espazio honek zalantzan jarri eta berriz definitu nahi ditu proiektu kulturalak garatzeko esparruak, espezifikotik, egungo gizartearen errealitate, dinamika eta problematiketatik abiatuta. Mintegi bakoitzaren planteamendu kontzeptualetik abiatuta, ikasleei proposatzen zaie hausnarketa egin dezaten gaur egun praktika artistiko eta kultural garaikideetan eragina duten dimentsioei buruz, besteak beste, bisiten, irakurketen, eztabaiden edo workshopen bidez.

MASTER-AMAIERAKO LANA: Master-amaierako lana lotuta egon daiteke Auzolanen proiektuarekin.

UPV/EHUko irakasleek zuzenduko dute:

  • Iñaki Imaz Urruticoechea
  • Mikel Onandia Garate
  • Edurne Gonzalez Ibañez
  • Natxo Rodriguez Arkaute
  • Tito Rodriguez Bornaetxea
  • Miren Jaio Atela
  • Beatriz Cavia Pardo
  • Arantza Lauzirika Morea
  • Usoa Fullaondo Zabala
  • Lorea Alfaro Garcia
  • Enrike Hurtado Mendieta
  • Begoña Vicario Calvo
  • Iker Fidalgo Alday